ahlan wa sahlan

perhatian

blog ini masih lagi dalam proses baik pulih.
maaf atas segala kesulitan.
harpa maklum.

Monday, January 18, 2010

Akhirnya tewas



petang itu..suasana begitu bingit sekali...dentuman bom dan meriam..membuatkan telingaku hampir pekak...deruan injen jet dan kapal terbang..tidak putus putus melawat rongga telingaku yang paling dalam...mungkinkah pesawat F-5...oh tidak...pesawat itu setahu aku sudah lama tersadai di bawah pokok...masakan tidak...pilotnya terkejut beruk apabila mendapati jet yang ingin di terbangkannya tiada enjin...sebotaj..itulah perkataan yang paling tepat...keadaan cemas masih menyelubungi..helikopter yang sedari tadi berlegar legar di angkasa raya telah di sasarkan peluru berpandu...aku tidak pasti..mungkin daripada morta...letupan kuat di udara...aku kematian akal...mungkin ini penutup kedamaian yang aku kecapi selama ini...


aku mengambil langkah seribu...mencari tempat perlindungan...pengecut??..katakan apa sahaja di saat ini..aku tidak peduli...asalkan hujan peluru itu tidak membasihi tubuhku...mereka itu sedang mengila melancarkan serangan...aku semakin keliru...siapakah yang di buru...aku?? apa yang aku ada??...persoalan bodoh itu pasti tiada jawapan....aku mengintai di sebalik jendela kecil...kereta kebal yang ku sangkakan kebal selama ini..musnah!..musnah di depan mata...peluru berpandu itu tepat ke sasaran...semuanya hancur berkecai...jatuhan bom dari pesawat.....(aku tidak pasti pesawat apa)...begitu menggegarkan hingga ke lubuk hati...terdengar jeritan suara..menahan kesakitan...aku tidak pasti dari mana datangnya suara itu...

denyutan jantungku semakin melaju...masakan tidak...askar askar betopi merah itu sedang meronda...muncari sesuatu...mungkin musuh...aku membatukan diri..diam seribu bahasa....kedengaran degupan jantungku semakin kencang....tanpa di sangka...satu suara memanggil namaku...dari kejauhan...sayup sayup kedengaran..aku cuba mengamati suara itu...mungkinkah kawanku..atau seseorang yang di tugaskan untuk menyelamatkanku...aku biarkan sahaja panggilan itu..tetapi mataku tidak sedikit pun berganjak dari jendela kecil itu..memerhati keadaan di luar sana...tiba tiba bahuku di sentuh...ahhh...jangkaanku meleset..rupa rupanya ibuku...tidak semena mena aku mendapat syarahan percuma daripada komander...game Ra3 yang asik ku mainkan sedari tadi terpaksa ku batalkan misinya...kalau di teruskan mungkin nyawaku melayang....

aku mendapat misi baru daripada komander.... biasa la.. petang petang begini... setelah semua kelengkapan siap... aku bersama skuad baru bersedia bertempur... seperti biasa... aku di amanahkan menjadi pilot... pesawat vannte DAG ini ku kendalikan sebaik mungkin... sebelum berangkat...terlebih dahulu aku periksa enjinnya... aku tidak mahu kejadiaan yang tidak di ingini berlaku...pasti... enjinnya masih ada melekat... kunci kuasa ku masukkan... dan.... berangkatlah... angkasa raya hari ini tidaklah sesibuk biasa... target pertama... ke depot senjata atau bahasa mudahnya pasar minggu a.k.a pasar malam... kami mencari senjata dan kelengkapan tambahan..bimbang kehabisan peluru.. lagi pun perutku sedang mengganas sekarang.... ramai juga askar dari plantun lain di sini....


perjalanku di teruskan... arahnya masihku buntu.. aku menerima arahan daripada komander... kemana sahaja....hmm arah ini paling ku benci.. jarum kompas di dalam kepalaku ligat berputar...tapi...seperti mentol lampu terbit dari kepala ku....ke sana saja lah.. tempat biasa.. aku mengambil jalan mudah...pejalanan yang mengambil masa tidak sampai 58saat itu terpaksa ku panjangkan...gelagat helikopter rempit memaksaku lebih berhati hati... hendak sahaja aku melancarkan terpedo...tapi hasrat murniku itu di halang oleh komander...aku menerimanya dengan hati terbuka...setelah stereng pesawat ini puas ku pusing...akhirnya tibalah ke destinasi...malangnya....markas tentera (stadium) yang selama ini di banggakan telah musnah...atapnya hancur...mungkin di belai oleh terpedo..atau mungkin di layan bom tangan..aku tak pasti....


































setiap saat itu indah......

No comments:

Post a Comment

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sampaikanlah PesanKu Biarpun Satu Ayat..."