ahlan wa sahlan

perhatian

blog ini masih lagi dalam proses baik pulih.
maaf atas segala kesulitan.
harpa maklum.

Sunday, January 17, 2010

Pagi itu

tidur yang lena.. di buai mimpi.. mimpi indah.. mimpi di dalam mimpi.. terasa angin yang sederhana.. penuh selesa.. cahaya malap.. memaksa mata pejam segera.. hilang di alam nyata.. hanyut.. hanyu entah ke mana.. terbang bersama bidadari.. bidadari yang selalu bersamaku.. tak pernah jemu.. walau aku bukan raja.. bukan satria naga.. aku mampu bersamanya..

tiba tiba.. jeritan suara menggangu.. ahh mengapa masa ini.. mengapa saat ini kau menggangu.. telefon bimbitku tak putus putus bersuara.. siapa yang cemburu.. mata yang pejam di celik.. siapa yang baik hati telefon pagi pagi yang hampir buta ni.. butang answer ku tekan.. suara yang selalu ku dengar.. ku dalami maksudnya.. rasa terbakar jiwa.. jam baru melepasi pukul 5 pagi..

mata ku pejamkan kembali.. lupa pada pesanan.. aku kembali mencari bidadari.. bidadari ku hilang.. mungkin merajuk.. merajuk kerana ganguan.. tanpa terputus asa.. tanpa terlelah.. sedikit pujuk rayu.. sedikit janji.. kami kembali bersatu.. meneruskan permainan.. bermain polis sentri.. aku sembunyi di sebalik pintu.. suasana sunyi sepi.. dari jauh kedengaran.. pintu di ketuk..

tok tok tok... semakin jelas... ahh sekali lagi.. pintu bilikku rupanya.. dengan berat hati aku membuka pintu.. dia lagi.. kakakku dengan sedikit marah.. dia ingtkan aku sudah siap sedia.. dengan terpaksa.. aku gagahkan jua diri ini.. tinggalkan bidadari.. teruskan langkah kakiku menuju ke dapur.. muka ku basuh.. baju melayu ku sarung.. kunci 5 ringgit ku capai.. tanpa ku sedar.. aku telah tersalah pintu.. ape lagi.. kancil juga menjadi tunggangan..

kunci kuasa ku masuk... sekali pusing je enjinnya dah berderau.. lampu ku nyalakan.. kakakku telah sedia.. tanpa membuang masa.. gear satu ku kenakan.. kakiku yang masih layu menekan minyak.. hasilnya melompat lompat kancil putih ini.. hanyut.. kancil ini sedikit liar.. kekiri.. sedikit ke kanan.. mungkin otakku yang masih belum berfungsi dengan sebaiknya lagi..

destinasiku ke bandar Kuala Terengganu.. sebetulnya 'bandaraya'.. aku pun tak pasti.. ragu ragu.. betul ke ini bandaraya.. seperti mimpi yang tak sudah.. jalan raya yang masih sunyi.. berbeza dengan Kuala Lumpur.. aku mula bercerita kepada kakakku.. bandaraya terengganu jauh benar dengan tempat aku belajar dulu..masa seperti ini telah muncul budak budak sekolah.. menanti bas.. waktu itu belum subuh.. bersemangat! tapi di sini.. hampeh.. sunyi sepi.. semua tengah enak di buai mimpi..sama jugak seperti aku..aku lupakan cerita budak sekolah untuk seketika..

tanpa semena mena.. mataku tertangkap oleh satu lembaga.. terlompat lompat.. mungkinkah.. oh jangkaanku meleset..rupanya warga tua.. setepatnya warga tua cina.. berjoging.. gila ke apa pkul 5.30 pagi dah start jogging. tapi itulah realiti.. realiti yang terpaksa kita terima.. orang cina pkul 5 pagi dah bangun.. kita?.. sepatutnya kita rasa malu.. patut la golongan melayu ramai yang menumpang di hospital.. lihatlah.. mereka pagi pagi lagi bersenam.. rezeki pun mudah masuk.. mungkin sebab itu ramai cina yang berjaya.. sedang asyik bercerita.. berhujah.. berfakta dengan kakakku.. akhirnya sampailah ke tempat yang di tuju...

abang iparku turut sama menunggang kancil.. masih muat seorang.. si kancil ini masih mampu bertahan.. sebenarnaya aku mendapat tugas yang berat..maklum la.. pagi pagi rabun ni.. kena pegi bandar.. ambik suami dia.. abang ipar aku ni kerja kat KL.. nk tukar terengganu punya la susah.. terpaksalah berjauhan.. aku meneruskan perjalanan pulang.. lagi pantas.. lampu berwarna merah bernyala.. tapi aku tak mengerti apakah maksudnya.. aku teruskan saja perjalanan.. fikiranku melayang layang.. sedikit pun tak masuk ape yang mereka bualkan.. atau mungkin mereka pun terdiam sama...seperti aku...hanya yang terlintas di fikiran... katil.. katil.. katil..

waktu itu.. terlihat umat islam sedang menuju ke surau berdekatan.. yang sedihnya.. semua golongan senja.. mana pergi golongan yang masih segar seperti aku.. tapi sejujurnya.. aku pun jarang solat subuh di surau.. semakin dewasa semakin malas.. entah di mana silapnya.. aku tinggalkan persoalan ini.. jauh di lubuh hati.. Ya Allah.. bukakanlah pintu hati hambamu ini... dekatkan kami dengan rumahMu....

akhirnya..sampai juga ke sarang.. aku mematikan kuasa.. kancil ku ikat di pagar rumah.. aku terus ke dapur.. berwuduk.. 2 rakaat.. dan.. bidadariku masih menanti...oh inilah hidup....penuh dengan kekurangan....diriku sendiri...penuh kepura puraan..dan aku kembali terlena.. biadadari cantik itu terpaksa aku lupakan.. aku ingin tidur..



No comments:

Post a Comment

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sampaikanlah PesanKu Biarpun Satu Ayat..."