ahlan wa sahlan

perhatian

blog ini masih lagi dalam proses baik pulih.
maaf atas segala kesulitan.
harpa maklum.

Tuesday, January 26, 2010

Memecah kesunyian

petang yang permai... angin monson timur laut itu bertiup sepoi sepoi bahasa... daun nyor itu melambai lambai sayu... cukup untuk membuatkan seseorang itu tersenyum... terlena... menikmati kedamaian... tanpa ganguan makhluk perosak... di tambah pula dengan alunan lagu dari rumah jiran sebelah... membawa jiwaku terbang...melayan perasaan...

mata mulai layu... persis seperti bunga kembang pagi....

sebaik sahaja sebelah kaki ini menjengah ke alam mimpi.... kedengaran suara sumbang! ahh sudah... aku memang sudah lama faham maksud isyarat itu... tapi hari ini telingaku tiba tiba menjadi pekak seketika... aku mendiamkan diri... cuba untuk menghayati lagu yang kedengaran dari kejauhan... namun suara sumbang itu semakin kuat... jelas kedengaran.... bahkan backing vokalnya turut serta... pitchingnya bukan kepalang lari... lari bagaikan di kejar hantu! mana perginya penghuni rumah ini... aku bertanya pada hati - tapi hampa....

aku terpaksa kerahkan tenaga dalaman.... bertongkatkan sedikit kekuatan... aku gagahkan diri....aduhh.. semua raksaksa dah bangun.... apa nak buat ni... penghuni rumah masing masing sibuk - chef tengah sibuk di dapur...bibik tengah leka dengan baju di ampaian... yang tinggal aku yang rajin ni.... tugas yang berat ini aku terima dengan hati terbuka.... aku cuba tenangkan seorang anak raksaksa.... tidak sampai 20saat.... aku berjaya menundukkan beliau.. tinggal lagi tiga... tanpa semena mena sebijik mentol lampu bersinar di hujung kepala...dan berbunyi..ting!!

tanpa berlengah walau sesaat... aku kumpul semua penyumbang suara di atas pentas... nah beraksilah.. hahaha aku semakin kejam... tapi...jangkaanku meleset sama sekali... diam pulak... tadi bukan main ribut melalak.... sedang asyik melihat mereka mereka itu berdamai terlintas di hati... aku menyambar kamera cabuk lantas zass! - aku berjaya menagkapnya.....



























khas buatmu...

4 comments:

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sampaikanlah PesanKu Biarpun Satu Ayat..."